Zoner spustí u inShopu přepis adres

Firma Zoner spustí v prvním kvartále 2006 u svého řešení pro provozování internetových obchodů Zoner in Shop přepis adres na hezká URL.
Co to bude v praxi znamenat?
V současné době se URL adresy jednotlivých položek internetového obchodu od Zoneru zobrazují v následující podobě:
http://www.abcdef.cz/inshop/scripts/detail.asp?itemId=1159
Nyní je technologie přepisu adres ve vývoji a takto vypadá vývojová verze:
http://www.abcdef.cz/inshop/kategorie1/kategorie2/ %5Bid-507990%5D-i-tec-x%B4s–nazev-produktu.html
Ve vývojové verzi má zatím Zoner problémy s odstraněním diakritiky, mezer, speciálních znaků. Dále se pak u adres jednotlivých produktů zobrazuje delší číslo - pravděpodobně jde o nějaké id produktu pro snadnější identifikaci. Zobrazování názvu všech kategorií a podkategorií v URL produktu není z hlediska SEO příliš ideálním řešením, proto půjde chování přepisu adres nastavit následujícím způsobem:
- URL produktů bude možné nastavit tak, že nebudou obsahovat vyjmenované všechny nadkategorie
- URL kategorií bude možné nastavit tak, že budou obsahovat pouze poslední nejvíce vnořenou kategorii
Co však není příliš ideální pro majitele internetových obchodů, je slovo inshop v každé adrese internetového obchodu. Toto slovo totiž (společně s dalšími vyjmenovanými nadkategoriemi) snižuje váhu klíčového slova v produktu a proto konkurenční obchod s adresou http://www.uvwxyz.cz/nazev-produktu.html bude mít v tomto ohledu většinou vždy navrch.
Jistě stojí za ocenění tato zajímavá marketingová invence, avšak Zoner by měl myslet především na úspěch svých klientů. Snad se nakonec zachová tak, jak bych sám očekával.
Proč vůbec hezká URL zavádět?
Výhody hezkých URL u komerčních webů jsem zmiňoval v tomto článku, k podrobnějšímu studiu problematiky z hlediska technického doporučuji seriál na serveru Interval.
Obecná motivace je však taková, že se jednotlivé stránky na serveru tváří jako pevné dokumenty (cesty neobsahují otazník, rovnítka pro předávání parametrů, … apod.) a navíc vyhledávače dávají jistý důraz na výskyt daného klíčového slova v cestě. Kupříkladu fulltext Seznamu dává na klíčová slova v URL poměrně velký důraz. Částečně i díky tomu také internetové obchody postavené na inShopu ve výsledcích vyhledávání Seznamu příliš často nenajdete - vzhledem k té obrovské množině kterou tvoří.
Co můžeme očekávat?
Na systému Zoner inShop je v České republice postaveno více než tisíc internetových obchodů. Dá se tedy do budoucna docela dobře předpokládat, že nasazení hezkých url na všech inShop systémech mírně zahýbe pořadími internetových stránek ve výsledcích vyhledávání fultextových vyhledávačů.
Může a nemusí - jistě záleží i na dalších faktorech, ale je to velice pravděpodobné.
Napsal: Pavel Prostřední
———————————————————–
Provozujete internetový obchod na platformě inShop?
Máte co dodat? - Vyjádřete se v diskusi pod článkem.




Leden 22nd, 2006 at 9:05 pm
Podle mě to takřka žádnou změnu ve výsledcích znamenat nebude, protože inshop je hodně špatně stavěný vůbec a to nemluvím o dlouhatánských url. Ale těší mě, že se Zoner snaží něco málo dělat. Jelikož taky mám systém eshopu, tak vím jak složité takový přepis udělat v celém shopu je.
Leden 22nd, 2006 at 10:13 pm
Co je na tom tak sloziteho, staci zapnout mod rewrite, naspat dve pravidla na prepis a do tabulek se zbozim a kategoriemi pridat napr. sloupecek seo-url, udelat skript ktery utomaticky s nazvu kategorii a zbozi odstrani diakritiku upravy na seo url a vlozi do sloupecku seo-url, potom pridat metodu a kontrolu unikatnosti seo url pri zakladani noveho zbozi nebo kategorie a pridani inputu do adminu pro seo nazev. Potom upravit skripty aby generovali www.neco.cz/nazev-kategorie/ a www.neco.cz/nazev-kategorie/zbozi nebo www.neco.cz/nazev-kategorie-id/ a www.neco.cz/nazev-kategorie/zbozi-id/
Toto je vec na jedno odpoledne, jestli teda v Zoneru nemakaji nejaci emilove. Tady pisete jaky je pro ne problem s odstraněním diakritiky, mezer, speciálních znaků. :-)
Leden 22nd, 2006 at 10:25 pm
>Jorge:
Ano, naprosto s Vámi souhlasím :) Nechtěl jsem to explicitně uvádět v článku. Je to tak. Také nechápu co jim tam trvá tak dlouho a proč tuto funkcionalitu implementují až teď.
Těžko však soudit, když přesně nevíme jak mají ten systém naprogramovaný. Třeba to mají nastavené tak, že to teď je problém. To mi ale přijde nepravděpodobné.
Díky za komentář. Hezký den.
Leden 23rd, 2006 at 11:57 am
cituji z článku:
“Ve vývojové verzi má zatím Zoner problémy s odstraněním diakritiky, mezer, speciálních znaků.”
Proboha, vždyť to je otázka několika regexpů, co na tom tak dlouho ti “experti” řeší….
Leden 23rd, 2006 at 12:14 pm
> karel:
Výborně, jsem rád, že jsem Vás k této myšlence prostřednictvím textu dovedl :)
Leden 24th, 2006 at 5:02 pm
Zdravím všechny.
Mohu Vás ubezpečit, že ve společnosti ZONER pracují programátoři, kteří se řadí k absolutní špičce v této zemi.
Jen mě malinko mrzí, že český človíček umí stále jen kibicovat a v mnoha případech do věcí, kterým až tak nerozumí.
Uvědomte si prosím, že Zoner inShop 3 je dnes nejpoužívanější řešení (máme více jak 1000 zákazníků), celý systém je velmi rozsáhlý a věřte, že tato funkce není až tak úplně snadná k implementaci. Nic méně dozajista budeme rádi, když nám to přijdete ukázat, že to jde i rychleji… ;-)
Zdraví,
Martin Groh
Leden 24th, 2006 at 7:28 pm
> Martin Groh:
Děkuji za vyjádření. Cílem článku nebylo kibicovat ani nijak snižovat kompetence Vašich programátorů, nýbrž medializovat tento problém. Rozumím, že systém je rozsáhlý, naprogramovaný velmi robustně a tím, že nasazení nových funkcí na více jak tisíci webech je velmi náročné.
Vy zase prosím zkuste pochopit, že těch tisíc provozovatelů Vašeho systému pravděpodobně nerozumí tomu, že úspěch internetového obchodu dnes nezávisí na jeho pouhé přítomnosti, čí jeho intuitivní ovládání z pohledu provozovatele, jako tomu bylo před lety. To už je bohužel samozřejmost.
Znám jednoho člověka, který provozuje na Zoner inShopu svůj internetový obchod a když jsem se s ním nedávno bavil, tak mi říkal jak to nejde, že na jeho web chodí denně dvacet lidí a že toto nemá budoucnost. Myslíte si, že průměrný český podnikatel rozumí tomu jak má být web postaven, že může být vůbec optimalizován pro vyhledávače. Myslíte si, že bude průměrný provozovatel internetového obchodu po Vás chtít zprovoznit výstup mapy webu podle standardu Google Sitemaps?
Věřte mi že ne. To je totiž Vaše povinnost. Pokud to nebudete akceptovat, musíte se připravit na to, že budete nacházet v diskusních fórech nespokojené reakce a na blozích podobné články.
Jistě se ale se mnou shodnete na tom, že tato funce již měla být implementována mnohem, mnohem dříve, protože její absence stála Vaše klienty spoustu návštěvníků a tedy i potencionálních zákazníků.
Dnes jsem byl e-mailem informován o tom, že počínaje dnešním dnem začínáte tuto funkci postupně zavádět.
Rozhodně nechci tvrdit, že systém Zoner inShop je špatná aplikace. Jako aplikace jistě obstojí. Důkazem může být ostatně velké množství klientů. Musíte však sám uznat, že inShopu chybí řada parametrů, které již moderní, úspěšné, internetové obchody dávno disponují. Důkazem je ostatně zavádění hezkých URL až v 25. ledna 2006! Ano, jistě můžete být slepý a vymlouvat se na mohutnost systému a obtížnost implementace, ale inShopu a Vašim zákazníkům to nepomůže.
Snad jsem Vám podal vyčerpávající odpověď :)
Zkuste nad tím popřemýšlet a nezlobte se na mě, že jsem ve vší korektnosti upozornil na nedostatky.
Přeji Vám hezký den.
Leden 24th, 2006 at 10:26 pm
Mimochodem, s trochou jízlivosti, jak souvisí počet zákazníků s implementací nové funkce?
Leden 24th, 2006 at 10:38 pm
> Pachollini:
Ahoj Pachollini,
Na první pohled ne nijak zvlášťě úzce. Avšak, je-li internetový obchod dobře optimalizovaný pro vyhledávače a řekněme, že v případě Seznamu, který dodává zatím většinu návštěvníků, jsou cool URL poměrně důležitým předpokladem, pak hraje tato nová funkcionalita poměrně slušnou roli.
Samozřejmě, že nejde o nijak zásadní věc a každý problém se dá vyřešit jiným způsobem. Ale proč vlastně, když to jde mnohem jednodušeji :) Chápeš co tím myslím? :)
Ahoj, Pavel
Leden 24th, 2006 at 11:36 pm
Á pardon, moje chyba, já to napsal úplně blbě. Mělo to být: “jak souvisí počet zákazníků s _obtížností_ implementace nové funkce?”
Tomu, co píšeš, samozřejmě rozumím a souhlasím.
Leden 25th, 2006 at 12:22 am
> Pachollini:
Teď přesně nevím co máš na mysli. Pokud však myslíš počet zákazníků Zoneru, kteří používají inShop, tak je docela přirozené, že s počtem klientů roste úměrně i počet různých nestandardních implementací, které mohou vytvářet vyjímky, chyby, …atd. Napsat funkcionalitu tak, aby byla univerzálně kompatibilní se všemi systémy jistě není sranda. Ale samozřejmě závisí na dané funkci jak moc zasahuje do systému apod.
.. tak takhle nějak jsem to myslel. Ale to je snad jasné, takže jsi nejspíš myslel něco jiného :)
Leden 25th, 2006 at 11:19 am
Doplním některé údaje:
- Žádné problémy s odstraňováním diakritiky jsme nezaznamenali. Občas se objeví problém s některými speciálními znaky. Poprosil bych autora o větší spolupráci, pokud se s podobným problémem setkal. Přeci jen - od toho ten testovací provoz je.
- ID produktu v odkaze na produkty není povinné, ale zvyšuje rychlost překladu adres, což je pro nás při nasazení ve velkém měřítku podstatný parametr. Pokud to někdo považuje za tak významné, může si to vypnout.
- funkce je poměrně široce konfigurovatelná, vzhledem k tomu, že každý provozovatel prodejny má různé požadavky. Někdo preferuje co nejkratší URL (jako autor), jiný si zase přeje, aby se v adrese všechny nadřazené kategorie vyskytovaly kvůli výskytu i dalších klíčových slov a promítnutí struktury prodejny do adres.
- funkce se nezačíná zavádět dnešním ani včerejším dnem. Je v testovacím provozu již od minulého měsíce a ještě nějakou dobu bude, okruh prodejen se postupně rozšiřuje.
Leden 25th, 2006 at 11:57 am
Zdravím.
Pouze drobná poznámka k tomu Vašemu známému, který provozuje svůj shop na inShopu a naříká, že tam má návštěvnosti 20 kousků denně.
Pokud si tento obchodník postavil e-shop, vykašlal se na jakoukoli marketingovou podporu a čeká se založenýma rukama na to, co mu přinesou vyhledávače, pak se opravdu není co divit.
Prosím, uvědomme si konečně, že SEO je pouze malá část marketingu e-shopu (webu), že e-shop je plnohodnotný byznys a tak je k němu potřeba přistupovat. Postavíte-li si kamenný obchod a budete-li spoléhat jen na to, kdo si vás na ulici všimne a jednou přijde možná nakoupit, skončíte stejně rychle, jak jste začal.
SEO je důležité, ale český človíček, podle vzoru “chci všechno zadarmo”, na něj spoléhá víc, než je zdrávo.
Jinak řečeno, není důležité, jak český obchodník rozumí SEO, je důležité, jak rozumí byznysu.
Vezměme si příklad z úspěšných shopů. Mezi našimi zákazníky je spousta shopů, které točí miliony, a světe div se, SEO řeší pouze jako doplněk. A ať se neopíráme pouze o inShop, tak ve světě je tomu taky tak. Můj kamarád provozuje e-shop s porcelánem a keramikou v Kanadě - podotýkám pro retail!!!, a dodnes netuší, co to SEO pořádně je.
Netvrdím, že je to dobře. Kdyby se SEO věnoval, jistě by mu to přineslo další byznys, ale kdyby se věnoval pouze tomu, sbírá dnes prázdné plechovky na ulici. ;-)
Martin Groh